1911 seneninde kurulan Burla Makina bünyesinde yer alan Teknika, 62 senedir Clark forkliftlerinin Türkiye'deki tek yetkili temsilciliğini yürütüyor. Firma; Ankara, İzmir ve Adana'daki bölge müdürlüklerinin yanı sıra, 25 bayii ve 25 servisi ile faaliyetlerine devam ediyor. Türkiye forklift pazarında yüzde 10'luk hisseye sahip olan firmayı sizlere daha yakından tanıtabilmek için Burla Makina ve Teknika Ticaret A.Ş. Avrupa Bölge Sorumlusu Ragıp Solakoğlu ile bir sohbet gerçekleştirdik.
MM- Firmanızın kuruluş hikayesini anlatır mısınız?
1911'de kurulan ana firmamız Burla Makina, Türkiye'nin en köklü ve hatırlı kuruluşlarındandır. Aynı şirketler grubunda bulunan Teknika ise, 62 senedir Clark forkliftlerinin tek yetkili temsilciliğini yürütmektedir. Firmamız, yarım yüzyılı aşkın müddettir kesintisiz servis ve satış hizmeti sunmaktadır.
MM- Clark ürünlerinin rakip ürünlere göre sağladığı avantajlar nelerdir?
Clark ürünleri, sağlamlığı ile dünyada elit bir yere sahiptir. Sağlamlık; forkliftte bakım giderlerinin düşüklüğü, durma müddetinin (bozuk kalma müddeti) minimal olması ve çok uzun ömrü ile büyük ekonomik avantajlar sağlar. Bu arada, Clark'ın ilk alım bedeli de aynı kulvardaki rakiplerine göre çok caziptir.
Bu kriterler göz önüne alındığında, bizim makinamızın optimum bir konumda olduğunu satışlarımızdan görüyoruz. Hem ekonomik, hem de dayanıklılık oranı yüksek bir ürün sunuyoruz. Clark forkliftleri, tüm dünyada dayanıklılığı ve sağlamlığıyla tanınmış kişidir. Nasıl Omega yalnızca saat yapıyorsa, Clark da sadece forklift üretir. Kaliteyi getiren diğer ehemmiyetli bir öğe da budur. Ankara, İzmir ve Adana'daki bölge müdürlüklerimizin yanı sıra 25 bayimiz ve 25 servisimiz ile hizmet veriyoruz.
MM- Forklift ve depo istif ürünlerinde yapılan KATMA DEĞER VERGİSİ indirimi ile ilgili ne düşünüyorsunuz? Sektör olarak hükümetten ne tür destekler bekliyorsunuz?
Evrensel kriz döneminde otomotiv sektöründe yapılan KATMA DEĞER VERGİSİ indirimi sektöre büyük bir canlılık kattı ve satışları ehemmiyetli oranda artırdı. Hükümet, bu hareketliliği devam ettirmek için diğer sektörlerde de benzer uygulamalar yapmaya başladı. 5. ekonomi paketinde, KATMA DEĞER VERGİSİ indirimine forklift ve depo istif ürünleri sonradan da olsa katıldı. Ancak, forklift kullanıcılarının üretici olması ve KATMA DEĞER VERGİSİ'yi mahsup edebilmeleri hasebiyle, -ki otomobil alırken dolaysız tüketiciye indirim olarak yansıyordu- benzer tesiri yaratmadı. Forklift satıcısı firmalarının malları önceden yüzde 18 KATMA DEĞER VERGİSİ ile almaları ve aradaki yüzde 10 farkı devletten geri almada zorluk yaşamaları, ayrı olarak negatif bir tesir doğurdu. Satıcı firmalar olarak acil beklentimiz, KATMA DEĞER VERGİSİ oranının yıl sonuna kadar yüzde 8 olarak devam etmesidir.
Sektörün hareketlenmesi için, ilk olarak 2008'den evvelki dönemde KATMA DEĞER VERGİSİ oranının yüzde 1 olduğu leasingde, KATMA DEĞER VERGİSİ oranı tekrar bu düzeye indirilmelidir. Leasingler desteklenmeli ve getiri oranları düşmelidir. Normal satışlarda KATMA DEĞER VERGİSİ oranları 3 ay süresince yüzde 1'e düşmelidir. Ayrıca, KOBİ'lere makina alımlarında düşük faizli kredi sağlanmalıdır.
MM- Forklift satın almayı düşünenler öncelikle nelere dikkat etmeli? Bu konuda ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?
Öncelikle, forklift alacak biri bu konuda okuyup bilgi edinmeli. Müşteriyi bilinçlendirmek için web sayfamıza (www.teknikatas.com.tr) forklift alım kılavuzu koyduk. Bu bölümde, rastgele bir markaya yönelik olmayan ve forklift alırken dikkat edilmesi şart olan konularla alakalı bilgi veriliyor. Böyle bir bilgilendirme formunu sitemize koymamızdaki emel; forkliftin aslında çok da kolay bir alet olmadığını ve alıcıların bu konuda en azından genel bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Kullanıcılara, ihtiyacına yönelik forklifti bulmaları ile ilgili yardımcı olmayı amaçlıyoruz.
Satın alınacak forklift belirlenirken, kesinlikle müşteriye göre teknik ayrıntılar belirlenmelidir. Forklift alırken, evvela dayanıklılığa ve ilk alım kılavuzuna bakmak gerekiyor. Başka bir deyişle ücret ve performans vaziyeti göz önünde bulundurulmalı. İlk alım bedeli çok ucuz olsa dahi, forkliftin performansının başka bir deyişle dayanıklılığının üst düzeyde olması gerekir. Dayanıklılık, hem işletme fiyatını düşürür, hem de makina durmadığı için zararı önlenmiş olur. Zira, forklifti o fabrikanın, zincirin veyahut imalat bandının bir parçası olarak düşünmek gerekir. Makinalar çalışsa da, forklift durdu mu o makinaların çalışması boşunadır. Zira, forklift imalat bandının sonundaki malları alır ve başka bir yere götürür. Durma müddetinin ve işletme giderlerinin fiyatı de çok ehemmiyetli. Burada optimum makinayı seçmek gerekiyor. Son zamanlarda kriz yaşayan sektörlerde bir hayli çöküşün olduğunu düşünürsek, Türkiye'deki temsilcisinin vaziyetine da bakmak gerekiyor. İstikrarı nedir? Ne vakittir bu işi yapıyor? İtibarı nedir? bu kriterlere bilhassa bakmak gerekir. Alınacak forkliftin etrafçı yapısı bugünlerde daha da ehemmiyet kazanan bir diğer konudur. Bakım gideri ve durma müddetini etkileyen işletme fiyatlarının hemen peşinden etrafçılık ve konfor gelir.
Alım evresinde, kesinlikle forkliftin alındığı firmadan bir satış temsilcisinin çağırılması ve imalat merkezlerinin, forkliftin kullanılacağı ortamının ve uygulamalarının gösterilmesi gerekiyor. Zira, o uygulamaya göre bizim satış temsilcilerimiz o fabrika veyahut imalat merkezine gittikçe, belirli eğitimlerle onlara en uygun alternatifleri sunabilir. Alacakları forklift çok iyi hizmet verebilir veyahut çalışmayabilir. Müşterilerimiz, forkliftlerimizi, Bilgi Üniversitesi Dolapdere Yerleşkesi yanındaki depomuzda görebilirler. Değişik uygulamalar için değişik forklift seçenekleri bulunuyor. 25 ana model ve hepsinin 15 kadar alt modeli var. Onun için kesinlikle böyle kolay bir bulguya ihtiyaçları var.
MM- Forklift pazarında sahip olduğunuz konum ile ilgili bilgi verir misiniz?
Türkiye forklift pazarındaki hissemiz yüzde 10'dur. Yüzde 10'luk pazar hissesi çok ehemmiyetli bir orandır. Pazarda yerli üreticilerle beraber çok fazla firma faaliyet gösteriyor. Yerli üreticiler, devlet ihalelerinde önceliğe sahip. İthal mallar arasında daha ehemmiyetli bir pazar hissenine sahibiz. Yerli firmalar, forkliftlerini daha çok daha önceki teknolojiyle üretiyorlar. Bu manada gerçek rakibimiz yerli üreticiler değil, yabancı üreticilerdir.
MM- Forklift kullanımında ehemmiyetli olan unsurlar nelerdir?
Forklift kullanımında eğitimin büyük önemi var. Forklift için iki tip eğitim var. Bir tanesi makinayı teslim ederken verdiğimiz basit amatör eğitim. Bu, biraz bakım ve kullanımla alakalı. Bir de, bunu profesyonelce yapan bağımsız şirketler var. Sözgelişi; bir fabrika bütün forklift operatörlerini o firmaya gönderiyor ve operatörler orada eğitim alıyor. Eğitim nihayetinde sertifika alıyorlar. Devletin kabul ettiği resmi eğitim bu oluyor. Kullanımında çok önemli bir etmen de güvenliktir. Onun için güvenlik, kullanım ve bakım olarak ayrı eğitimler veriliyor.
MM- Son olarak global krizin firmanıza yansımaları hakkında neler söyleyebilirsiniz? Ayrıca, Türkiye pazarının vaziyeti hakkında bilgi verebilir misiniz?
Evrensel krizin tüm firmalara olduğu gibi, bizim firmamıza da artı ve eksi istikametlerde etkisi oldu. Bu yüzden, hedeflerimiz çerçevesinde yol alıyoruz. Aslında satış hedefimiz daha yüksekti. Ancak, evrensel kriz nedeniyle forklift kullanımının yoğun olarak görüldüğü büyük ölçekli üreticilerin alımda frene basması nedeniyle, yeterince mal teslim edemedik. Normal koşullarda, hedefimizin yüzde 25 fazla üzerine geçmemiz gerekiyordu.
Türkiye'deki talep hedeflerimizin üzerindeydi. Bütün dünyada ekonomi hareketli ve endüstri malı olan forklifte her yerden talep çok. Türkiye forklift ve depo ekipmanları pazarında 2006-2008'e göre yüzde 17 civarında büyüme oldu. Her sektörden müşterilerimiz var. Çok küçük çapta iş yapan ve birkaç forklifti bulunan müşterilerimiz olduğu gibi, Arçelik ve Mercedes gibi forklift filolarına sahip müşterilerimiz de var. Bu firmalardaki filo adetleri 50'ler ve 100'ler mevkisinde.